Mutarea nebunului
Nebunul mută doar pe diagonală. Fiecare adversar are câte doi nebuni, unul care mută pe câmpuri de culoare neagră si altul care mută pe câmpuri de culoare albă.
Pentru a putea muta, diagonala nebunului trebuie sa fie liberă. Nebunul nu poate sări peste piese. În cazul în care pe diagonală se afla o piesă proprie nebunul nu o poate captura și se oprește în fața acesteia. Dacă pe diagonală se afla o piesă a adversarului nebunul poate captura acea piesă.
Nebunul poate muta înainte și înapoi ori de câte ori este necesar. Singura piesă de pe tabla de șah care nu poate muta înapoi este pionul. Când nebunul ajunge pe ultima linie a adversarului el nu se transformă în altă piesă. Singura piesă care se poate transforma într-o partidă de șah este pionul!
Nebunul este o piesă cu acțiune liniară. El acționează la fel de bine de aproape ca din depărtare. Din acest motiv putem să amenințăm piesele adversarului din depărtare fără sa expunem nebunul la pericole directe.
Un nebun este cu atât mai valoros cu cât controlează mai multe câmpuri. Din acest motiv nebunul trebuie să ocupe o poziție centrală.
Valoarea absolută a nebunului este de 3 puncte, echivalentul a 3 pioni.